Mediation in de gezondheidszorg

PSYCHOLEX is gespecialiseerd in mediations in de gezondheidszorg. Hierbij kan het gaan om samenwerkingsproblemen in behandelteams of binnen groepen van huisartsen of medisch specialisten of om conflicten tussen twee personen.

Mediation is een vorm van bemiddeling om (dreigende) conflicten op te lossen. De mediator treedt daarbij op als neutrale en onpartijdige gespreksleider, die de partijen helpt om met elkaar in gesprek te gaan en helder te krijgen wat belangrijk is om samen tot een oplossing te komen. Daarbij wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een oplossing 'op maat', waarin rekening wordt gehouden met ieders belangen. Meestal zijn daarvoor drie tot vijf gesprekken nodig.

Uitgangspunten van mediation

De me diator is onafhankelijk en onpartijdig.

De mediator is geen 'probleemoplosser', maar procesbegeleider. Partijen zijn zelf verantwoor delijk voor de inhoud van de oplossing. De mediator probeert hen zo goed mogelijk te helpen om tot een oplossing te komen.

Mediation is vrijwillig en kan op elk moment door alle partijen ook weer gestopt worden.

Van de deelnemers wordt een zeker commitment verwacht om zich in te spannen om tot een oplossing te komen. Wanneer dit ontbreekt, neemt PSYCHOLEX de opdracht niet aan.

Mediation is vertrouwelijk. Tenzij de partijen anders afspreken, mag de inhoud van hetgeen tijdens de mediation wordt besproken dus niet met anderen worden gedeeld. Dit geldt ook na beëindiging van de mediation.

Aan het begin van de mediation wordt een overeenkomst getekend, waarin alle partijen zich conformeren aan deze (en eventuele andere) afspraken. Aan het einde van de mediation kunnen de afspraken die in de mediation zijn gemaakt worden vastgelegd in een (vaststellings)overeenkomst.

Als MfN-registermediator werkt Emke Plomp volgens het MfN-reglement en de MfN-gedragsregels. Zie mfnregister.nl/mediators/regelgeving-en-documenten/

Groeps- of teammediations

Bij groeps- of teammediations start de mediator met individuele gesprekken met alle partijen die mogelijk betrokken moeten worden in de mediation. In deze gesprekken worden de verschillende visies op het samenwerkingsprobleem verkend en wordt nagegaan wie daadwerkelijk partij moeten zijn in de mediation. Vervolgens worden groepsgesprekken gevoerd, indien nodig eventueel nog aangevuld met individuele gesprekken of tweegesprekken. Uitgangspunt is dat een samenwerkingsprobleem vrijwel altijd complex is en zelden één oorzaak heeft. Om tot een oplossing te komen, is het belangrijk los te komen van de 'schuldvraag', vanuit verschillende perspectieven naar het probleem te leren kijken en zo tot een nieuw gedeeld narratief te komen over hoe inproductieve interacties of processen in stand gehouden konden worden. Het inzicht hierin leidt veelal tot een nieuw zicht op oplossingen die eerder niet gezien werden. Dit geeft vaak weer 'lucht' in het team en energie om gezamenlijk bij te dragen aan een oplossing. Als een oplossing wordt bereikt, kan deze worden vastgelegd in een overeenkomst.

Indien dit wenselijk is voor het verloop van het proces, werkt Emke Plomp bij groeps- of teammediations samen met een andere mediator.


Eén-op-één mediations

Bij één-op-één geschillen in de zorg kan het gaan om geschillen tussen een werkgever en een werknemer (arbeidsmediation), tussen twee collega's onderling of tussen een zorgprofessional en een patiënt. Er wordt gestart met afzonderlijke intakegesprekken, waarin beide partijen hun kant van het verhaal vertellen. Vervolgens worden enkele gezamenlijke gesprekken gevoerd, waarin beide partijen elkaar vertellen waar zij tegenaan lopen en wat zij nodig hebben om tot een oplossing te komen. Er wordt gezamenlijk gezocht naar een oplossing 'op maat', waarin tegemoetgekomen wordt aan ieders belangen. De mediation wordt afgesloten met een vaststellingsovereenkomst, waarin de afspraken worden vastgelegd.

Kwaliteitstoetsing

Emke Plomp is geregistreerd in het MfN-register onder nummer M15179.

Daarnaast is zij lid van de Vereniging Mediators in de Gezondheidszorg.

Vragen?

Neem vrijblijvend contact op via info@psycholex.nl of 06 - 493 28 503.